Pirma programa, kas ja sukūrė, kada?
JAV, 1963. Ivan Sutherland sukuria pirmą grafinę programą Sketchpad ir grafinę vartotojo sąsają.
Žmogaus – kompiuterio sąsaja, ką nagrinėja ši sritis?
ŽKS yra mokslas apie dviejų sudėtingų sistemų – kompiuterinės sistemos ir jos naudotojo – santykius. ŽKS siekia suvokti naudotoją ir kompiuterinę sistemą, kad palengvintų jų sąveiką. Dėmesio centre yra žmogus (naudotojas). ŽKS siekia suvokti, kaip veikia naudotojas, jo atliekamas užduotis ir kompiuterinės sistemos struktūrizavimo būdus, užtikrinančius patogų užduočių atlikimą.
Esme kuriant IS, kur nereikia naudoti spalvų, kiek spalvų turi būti?
Regėjimo centre akis geriausiai skiria raudoną ir geltoną spalvas, o mėlynai yra mažiausiai jautri. Todėl maži mėlyni objektai gali pasimesti ekrane, ypač, jei tai yra melsva spalva. Vadinasi, reiktų vengti mėlynos spalvos tekstų ir linijų. Labiausiai akis yra jautri raudonos spalvos atspalviams, o mėlynos spalvos atspalviams – mažiausiai. Priešingos spalvos neturėtų būti kartu, nes tai vargintų akis, ypač raudonos ir mėlynos bei geltonos ir violetinės spalvų deriniai Todėl projektuojant sistemas, skirtas vyresniems naudotojams, spalvų kontrastas turi būti didesnis nei jauniems žmonėms. Per mažai spalvų yra geriau nei per daug. Vaikams skirtos programos turi būti spalvingesnės nei suaugusiems, nes spalvos skatina vaikų vaizduotę. Spalvų nauda (dėmesio atkreipimas, informacijos grupavimas) yra pametama, kai spalvų yra per daug. Skirtingų spalvų kiekis negali viršyti šešių (4-5 spalvos lange ir 7 spalvos sistemoje). Kuo didesnis kontrastas, tuo lengviau perskaityti tekstą. Lengviausia skaityti nespalvotą tekstą, nes balta ir juoda sukuria didžiausią kontrastą.
Klausa, kam naudojama, kur naudojama
Garsas yra gera priemonė sutelkti naudotojo dėmesį, nes žmonės greičiau reaguoja į garsą nei į vaizdo signalą. Garsai gali sukelti naudotojui apmaudą ir susierzinimą. Projektuojant žmogaus ir kompiuterio sistemas garso signalai turi būti naudojami, kai reikalinga greita naudotojo reakcija.
Lietimas
Lietimas yra ypač svarbus žmonėms su regos sutrikimais. Naudingas jis triukšmingoje aplinkoje, kai reikalingas papildomas būdas sutelkti dėmesį. Lietimas yra svarbus, projektuojant, pavyzdžiui, klaviatūras.
Dėmėsis, kiek darbu galima atlikti
kad vienu metu žmogus gali sutelkti dėmesį vieninteliam dalykui arba sąmoningai apdoroti tik vieną signalą. Jei lygiagrečiai yra valdoma keletą procesų, tuomet kiti yra pasąmonėje. Kitaip tariant, dėmesio centras yra vienas. Jei žmogus intensyviai apdoroja kokį nors svarbų ir intensyvų informacijos srautą, jis nepastebi šalia esančių kitų srautų, net jei jie yra priimamai to paties jutiminio organo. Neįmanoma pakeisti vidinio žmogaus funkcionavimo mechanizmo, tačiau galima jį išnaudoti.
Jei projektuojant sistemą paaiškėja, kad tam tikrai užduočiai atlikti reikalingas šiek tiek daugiau nei įprastas sistemos reakcijos laikas, reikia išlaikyti naudotojo dėmesio centrą, užmaskuojant erzinantį sistemos delsimą.
Sąsajos turi būti taip projektuojamos, kad vienu metu naudotojo dėmesys būtų sutelktas vienam dalykui. Jei naudotojas yra verčiamas daryti daugelį veiksmų lygiagrečiai, vis vien jis juos atlieka nuosekliai, o blaškymasis tik didina klaidų tikimybę. Daugumoje šiuolaikinių sistemų naudotojas yra priverstas vienu metu sekti du dalykus, būtent sistemos būseną ir savo užduotį. Sąsaja turi palengvinti atlikti naudotojo užduotį. Jei sistemos savybės verčia nukreipti dėmesį nuo užduoties prie sistemos savybių, užduotis jau negali būti atlikta automatiškai. Tai sukelia naudotojo nuovargį ir erzina jį.
Kolegos rašė apie personas
About the author