Category Archive Sveikata

Mažyliai yra labai jautrūs

Drabužių priežiūra. Antrais gyvenimo metais pradėkite mokyti vaikus nusivilkti atsegtus bei atrištus drabužius, tvarkingai padėti į jiems skirtą vietą (spintelę). Pavyzdžiui, vaikas greičiau išmoksta nusirengti ir apsirengti, jeigu viskas nuolat atliekama ta pačia tvarka. Tai ypač svarbu, kai dirbate pamainomis ir vaiką prižiūri visi suaugę šeimos nariai, ir tuomet, kai vaikas lanko lopšelį-darželį. Jeigu vaikas lanko ikimokyklinę įstaigą, pasitarkite su grupės auklėtoja dėl higieninių įgūdžių ugdymo metodikos.

Trejų metų vaikas jau turi mokėti pats apsirengti ir nusirengti, nusiauti ir apsiauti batus. Parėjęs iš kiemo, vaikas turi tvarkingai sukabinti savo drabužius, nusiauti batus, apsiauti šlepetėmis. Pratinkite jį išsivalyti viršutinius drabužius. Nešvariems baltiniams turėkite dėžę arba maišą. Vaikas pats turi dėti nešvarius baltinius į jiems skirtą vietą. Vakare nusirengęs 3-4 metų vaikas jau turi mokėti tvarkingai susidėti savo drabužius.

Mažyliai yra labai jautrūs. Taigi visuomet daugiau pasieksite ramiu, valingu aiškinimu ir savo pavyzdžiu. Jeigu vaiką, besirišantį batą ar beužsiseganti sagą, sugėdinsite, paskubinsite ar padarysite už jį jam dings noras tą darbą atlikti pačiam. Neliepkite vaikams daryti to, ko nenori jie, būdami blogos nuotaikos. Tas darbas jiems taps didžiausia našta. Be to, vaikui darbas bus itin nemielas, jei jis turės jį atlikti, palikęs įdomų žaidimą. Geriau palaukite, kol vaikas baigs žaisti.

Sunku yra auginti vieną vaiką. Jeigu dėl itin svarbių priežasčių auginate vieną vaiką, nepaverskite jo žaisliuku. Nevykdykite visų jo užgaidų, jam nepataikaukite. Lepinami vaikai pavėluotai ir labai sunkiai įgyja higieninių įgūdžių, sunkiai prisitaiko prie kolektyvo.

Nosies valymas. Nuo 2-3 metų vaiką mokykite naudotis nosinaite, servetėle. Jas dažnai keiskite. Nevalykite vaikui nosies savo nosine ar kitu, po ranka pakliuvusiu, medžiagos gabaliuku. Geriausia nosį valyti popierinėmis servetėlėmis, kurios kartą panaudotos išmetamos. Mokydamos vaiką naudotis nosinaite, paimkite jo ranką, kurioje laiko išskleistą nosinaite, lengvai užspauskite vieną nosies pusę ir paprašykite išpūsti orą pro nosį, paskui užspauskite kitą nosies pusę ir vėl paprašykite padaryti tą patį.

Plaukų priežiūra. Nuo 3 metų vaiką mokykite tvarkingai šukuoti plaukus. Nupirkite jam minkštą šepetėlį ir šukas. Tegul kiekvieną rytą šukuoja plaukus šepetuku, o paskui šukomis. Iš pradžių mokykite plaukus šukuoti nuo viršugalvio žemyn ir į šonus. Šukuojant šepečiu, masažuojama galvos oda ir tvirtinamos plaukų šaknys. Šepetuką ir šukas kas antra diena švariai išplaukite.

Vaiko šepetuku ir šukomis neleiskite naudotis kitiems šeimos nariams. Kartą per savaitę vaiko plaukus išplaukite šiltu vandeniu su ,,Vaikų” muilu. Sausus plaukus plaukite kas 10 dienų. Jeigu plaunate vonioje, galvą atloškite, kad būtų lengviau išplauti muilą ir jis nepatektų į akis. Atsiradus pleiskanų, kreipkitės į odos ligų gydytoją.

Neguldykite vaiko į savo lovą

Nagų karpymas. Vaikui iki 4-5 metų nagus kirpkite pačios, ne rečiau kaip 2 kartus per savaitę. Kirpkite trumpai, kad nesikauptų nešvarumų, ir švelniai, kad neskaudėtų. Kirpdamos nagus, paaiškinkite, kodėl taip darote. Jeigu odelė prie nago atplyšusi, atsargiai ją nukirpkite. Kai tik vaikas išmoksta karpyti popierių, leiskite jam nusikirpti kairės rankos nagus.

Iš pradžių kirpkite kartu su vaiku (pradėkite nuo mažojo piršto nago, nes jis mažiausias ir minkščiausias). Netrukus vaikas tai išmoks pats. Kojų nagus kirpkite vaikui išsimaudžius. Šeštais gyvenimo metais vaikas nagus turi kirpti pats.

Vaikas miega atskirai. Vaiko lova turi būti lygi, kietoka (geriausiai tinka lovos su spyruokliniais matracais ar kietų spyruoklių pagrindu, ant kurio padėtas čiužinys), 70 cm pločio ir 160 cm ilgio. Neguldykite vaikų ant sudedamų ir minkštų, įdumbančių lovų, nes gali iškrypti stuburas. Lovą ar miegui skirtą sofą pastatykite taip, kad saulės spinduliai nekristų tiesiai į veidą, o žiemą nestovėtų šalia šildymo įrenginių.

Patalynę keiskite kartą per savaitę. Įpratinkite vaikus miegoti ant nugaros arba dešiniojo šono, rankas laikyti virš antklodės. Neleiskite susiriesti, pakišti galvą po antklode. Neklokite vaiko per šiltai, nes tuomet jis prakaituos, neramiai miegos, o nusiklojęs sušals.

Neguldykite vaiko į savo lovą. Tai ne tik nehigieniška, bet ir galite jį užkrėsti užkrečiamąja liga, pavyzdžiui, gripu ir kt. Vaikas prieš miegą turi nusiprausti, išsivalyti dantis, nusiplauti kojas, užsivilkti naktinius baltinius.

Kad vaikas geriau miegotų, prieš pat miegą neduokite valgyti arba čiulpti saldainių. Vakarienę jis turi valgyti dvi valandas prieš miegą.

Gerai išvėdinkite kambarį. Kad nenusilptų regėjimas. Higieninių įgūdžių formavimo tikslas apsaugoti vaikus nuo įvairių ligų.

Kad nenusilptų vaiko regėjimas, reikia laikytis kai kurių taisyklių. Kambaryje, kuriame jis daugiausia praleidžia laiko, langai ir užuolaidos visada turi būti švarūs, kambarinės gėlės sustatytos prie sienų taip, kad neužkristų ant vaiko ir neužstotų šviesos.

Vaikams iki trejų metų neleiskite žiūrėti televizorių, 3-5 metų per dieną galite parodyti vieną filmą, trunkantį ne ilgiau kaip 12 15 min., vyresniems (6-7 metų) vaikams galite parodyti 2 filmukus, kurių trukmė – 20-25 min. Ekranas filmams demonstruoti turi būti balta, išlyginta, įtempta paklodė arba vatmano lapas. Ekraną pakabinkite sėdinčio ant kėdutės vaiko akių aukštyje.

Atstumas iki ekrano turi būti 2-3 m. Vyresni kaip trejų metų vaikai televizijos laidas gali žiūrėti ne dažniau kaip 2 kartus per savaitę. Laidų trukmė – ne ilgesnė kaip 25-30 min. Televizoriaus ekranas turi būti ne arčiau kaip 3 ir ne toliau kaip 5 m. Kambaryje uždekite nedidelį šviestuvą ir pastatykite už nugaros. Taip mažiau vargs akys.

Lipdant, karpant, klijuojant, piešiant būna įtempti akių raumenys. Stebėkite, kad vaikas kas 20-25 min. darytų pertraukėlę, kurios metu pailsėtų akys, t. y. vaikas žiūrėtų į toliau esančius daiktus.

Mokinio dienos režimo pagrindiniai elementai

Ketvirtas svarbus mokinio dienos režimo elementas – mityba. Vaikai ir paaugliai namuose ar mokykloje turi maitintis keturis kartus per dieną tuo pačiu laiku. Sudarant šeimoje mokinio dienos režimą, patartina vadovautis žinomo respublikos higienisto prof. V. Kviklio sudaryta mokinių pavyzdinio režimo lentele.

Mokinio dienos režimo pagrindiniai elementai. Apie higieninių įgūdžių formavimą, lytinį auklėjimą ir žalingus įpročius. Iki vienerių metų. Pradedant pirmais gyvenimo mėnesiais, kūdikio higiena rūpinasi mama. Ji stengiasi, kad mažylis visuomet būtų aprengtas švariai išplautais, išvirintais ir išlygintais drabužiais, laiku ir tinkamai pamaitintas, nupraustas, užmigdytas.

Nepatirsite daugelio sunkumų ir vargo, ugdydami higieninius įgūdžius ir auklėdami vaiką, jeigu nuo pat gimimo kūdikį įpratinsite gyventi pagal režimą.

Bet kurio amžiaus vaikai daug sėkmingiau įsisavina įgūdžius, kai jie yra nusiteikę ramiai, geros nuotaikos ir veiksmą – įgūdžio formavimą – lydi teigiamos emocijos. Jau pirmų gyvenimo metų pabaigoje vaikas noriai bandys plautis rankas, kai šis veiksmas bus pastiprinamas vaikas bus maitinamas. Jis bandys tvarkytis žaislus, jeigu žinos, kad po to eis pasivaikščioti arba bus parodyta ir paaiškinta įdomi knygelė.

Jeigu vaikas verkia ar yra labai susijaudinęs, pirmiausia ji nuraminkite, o tik paskui mokykite atitinkamų įgūdžių ir elgesio normų. Sergančio vaiko nemokykite naujų įgūdžių, tik stenkitės išlaikyti tuos teigiamus įgūdžius, įpročius, kuriuos jis jau yra įgijęs.

Jau pirmais metais, guldydamos vaiką nustatytu laiku, sakykite: Reikia miegoti”, prieš valgį ,,Reikia valgyti”, prieš plaunant rankas – ,,Reikia nusiplauti rankutes” ir t. t. Žodis reikia” turi tapti signalu atlikti vieną ar kitą veiksmą. Taip vaikas įpratinamas vykdyti reikalavimą. Įgijęs tokį įprotį, jis ir vyresniame amžiuje atliks net nemalonius pavedimus.

Šlapinimasis ir tuštinimasis. Mažylį ant puoduko sodinkite po nakties ir dienos miego, po maitinimo praėjus 15-20 min., vakare guldydami miegoti ir prieš eidami pasivaikščioti. Svarbu, kad puodukas būtų ne per didelis ir nešaltas.

Vaikui ant puoduko leiskite sėdėti ne ilgiau kaip 10 min. Tuomet jo nelinksminkite, neduokite žaisti. Naktinį puoduką plaukite karštu vandeniu su muilu.

Kadangi kiekvieno tam tikro amžiaus vaiko žarnynas ir šlapimo pūslė funkcionuoja skirtingai, tai ir įvairiai reaguojama į šio įgūdžio ugdymą.

Paprastai pusantrų metų vaikas pradeda pats prašytis ant puoduko tam tikru garsu. Yra vaikų, kurie pradeda prašytis ir anksčiau, o kiti-sulaukę dvejų metų. Nebauskite ir nebarkite vaiko, jeigu jam atsitiko ,,nelaimė”. Dažniausiai jis pats sielvartauja. Atidžiai pagalvokite apie priežastis, dėl kurių galėjo sutrikti tik ką išugdyti įgūdžiai.

Kai vaikas pradeda savarankiškai prašytis ant puoduko ir ne tik ant puoduko, jį paskatinkite. Tyrimai rodo, kad žodžiai: ,,gerai”, ,,šaunuolis”, ,,gražiai pasielgei” ir kiti, kelia vaiko nuotaiką, skatina jį elgtis taip, kad būtų giriamas.

Vaikams perteikiamos žinios naudojant daug vaizdinių priemonių

Vaikams perteikiamos žinios naudojant daug vaizdinių priemonių. Taigi pabūkite darželyje per pamokėles, kad galėtute suvienodinti darželio ir šeimos reikalavimus. Kartais tenka išgirsti: ,,Mano vaikas moka skaičiuoti iki 100 ir dar daugiau, o darželyje moko tik iki 10″. Supraskite, svarbiausia ne mechaniškai išmokti skaičių eilę, o logiškai protauti, mąstyti, skaičiuoti, mažesnių skaičių ribose sugebėti spręsti žodinius uždavinius.

Vaikai, kurie lankė darželį, lengviau pradeda mokslo metus. Jie mokykloje adaptacinį laikotarpį pakelia nesunkiai. Tai labai svarbu, nes vaiko gyvenime prasideda naujas etapas, atsiranda daug naujų darbų, pareigų ir rūpesčių.

Prieš peržengiant mokyklos slenkstį. Ikimokyklinis laikotarpis svarbus visapusiško vaiko vystymosi ir parengimo mokyklai laikotarpis.

Ypač reikšmingi paskutinieji metai prieš mokyklą, t. y. šeštieji ir septintieji vaiko gyvenimo metai. Didžiausia našta, ruošiant 6 metų vaikus mokyklai, tenka darželių paruošiamosioms grupėms ir prie bendrojo lavinimo mokyklų įsteigtoms parengiamosioms klasėms (į jas eina šešiamečiai, kurie nelanko vaikų darželių). Čia pedagogai moko vaikus skaityti nesudėtingus žodžius ir sakinius, analizuoti kalbą sakiniais, žodžiais, garsais, ugdo šnekamąją kalbą, mąstymą.

Jie pratina vaikus tinkamai elgtis kolektyve, skiepija potraukį ir meilę mokslui, auklėja fiziškai, doroviškai, estetiškai. Daug dėmesio skiriama fizinei kultūrai, muzikai, dainavimui, piešimui, lipdybai, konstravimui, raiškiojo skaitymo įgūdžiams, literatūrinei kalbai. Nauda labai didelė, nes vaikai lavinami įvairiapusiškai. Juk ne visi tėveliai turi žinių ir sugebėjimų visapusiškai lavinti vaiką.

I parengiamąsias klases priimami visi sveiki vaikai, nelankantys darželių, kuriems iki rugsėjo pirmos arba rugsėjo mėnesį sukanka šešeri metai. Mokyklai pateikiamas tėvų pareiškimas ir vaiko sveikatos pažymėjimas.

Pastarąjį išduoda vaikų poliklinika. Parengiamosios klasės vaikui nupirkite mokyklinę uniformą, kad būsimasis mokinukas patogiau jaustųsi ir mažiau skirtusi nuo pirmaklasių. Be to, kiekvienas vaikas turi turėti treninga, trumpas sportines kelnaites ir marškinėlius, piešimo priemones (spalvotų pieštukų, guašo, akvarelės, flamasterių, paprastų pieštukų), parkerį, tušinuką, spalvoto popieriaus, rašymo, matematikos ir piešimo sąsiuvinius. Parengiamosios klasės vaikams namų darbų neskiriama, todėl kuprinių jiems nereikia.

Jeigu vaikas nelanko (arba lanko nereguliariai) darželio ar parengiamosios klasės, mokyklai jį ruoškite namuose. Tai kruopštus kasdieninis darbas.

Skatinimas, pagyrimas stiprina vaiko pasitikėjimą savo jėgomis

Vaikas būna patenkintas, džiaugiasi, kai pripažįstamos jo pastangos, geri norai, pasiekimai. Skatinimas, pagyrimas stiprina vaiko pasitikėjimą savo jėgomis, teikia žvalumo, kelia nuotaiką. Barti, peikti galima, tik ne patį vaiką, o jo elgesį. Pavyzdžiui, negalima sakyti: ,,Tu nešvarus”, geriau – ,,Tavo rankos nešvarios, reikia jas nusiplauti” ir t. t.

Ugdydami įvairius įgūdžius, įpročius, mokydami mažylį, neužmirškite vienos iš pagrindinių pedagogikos taisyklių – visų asmenų, kurie bendrauja su vaiku, reikalavimai ir auklėjimo būdas turi būti vienodi. Pavyzdžiui, kad nė vienas iš jų nemėgintų vaikui įsiteikti, leisdamas daryti tai, ko neleidžia daryti kitas. Taip pat bus blogai, jei vieni suaugusieji pratins tvarkingai atlikti pradėtą darbą, o kiti reikalaus viską metus paklusti reikalavimams, t. y. eiti valgyti, rengtis ir t. t.

Šitoks blaškymas trukdo susiformuoti įgūdžiams, pratina prie netvarkos. Pratinkite vaiką prie švaros. Pradedant antrais gyvenimo metais, vaikai labai mėgdžioja tėvus, vyresnius vaikus ir suaugusius žmones.

Jie visus suaugusiųjų darbus laiko įdomiais ir stengiasi juos dirbti. Neatstumkime mažylio, kai jis, vos pradėjęs kalbėti, šaukia: ,,Ir aš! Ir aš!”. Mama skalbia drabužius, ir vaikutis nori tą patį daryti. Duokite jam ką nors išplauti ir nuteikite vaiką tikslingam darbui, pavyzdžiui: ,,Šiandien išskalbk lėlytei suknelę, o kai paaugsi,- išskalbsi savo”.

Būna ir taip. Vaikas pradeda ką nors dirbti, jam nesiseka, nors ir žiūri, kaip tą darbą atlieka suaugęs žmogus. Nesijuokite iš vaiko, nesakykite jam skaudinančio žodžio. Prieikite ir ramiai parodykite, kaip reikia, pavyzdžiui, išsimuilinti rankas, o paskui gerai nusiplauti. Tegul vaikas pakartoja šį veiksmą keletą kartų (nesvarbu, kad iškrinta muilas, ištyška vanduo ir pats apsitaško).

Po to parodykite likusį vandenį ir pasakykite: ,,Matai, koks nešvarus vanduo. Kaip gerai nusiplovei rankutes. Kokios jos dabar švarios ir gražios”. Vaikas, norėdamas, kad jo rankos būtų švarios ir gražios, jas noriai plaus. Jis turi suprasti, kad veiksmas, kurį atlieka, yra būtinas, tada atsiras poreikis jį atlikti. Nei bausmė, nei grasinimai nepadės išugdyti įpročio, įgūdžio.

Mokydami vaiką higieninių įgūdžių, sudarykite palankią emocinę aplinką, t. y. vaiko nebarkite, neatstumkite nuo darbų (žinoma, jeigu vaikui jie nepavojingi), kuriuos atliekate. Jeigu 10 min. vaikas dirbs, pavyzdžiui, plaus veidą ir rankas, tai jo vystymuisi šitai duos naudos daugiau negu kelios valandos neorganizuoto žaidimo.