Kodėl mes elgiamės taip, kaip elgiamės? Roberto Sapolskio evoliucinės psichologijos tyrinėjimai atskleidžia, kaip mūsų smegenys, suformuotos evoliucijos, kultūros ir aplinkos, sukuria mūsų elgesį. Pasinerkime į šias žavias įžvalgas!
Gamtinė atranka formuoja mūsų elgesį
Evoliucinės psichologijos esmė – natūralios atrankos principas. Kalbama ne tik apie stipriausiųjų išlikimą, bet ir apie tai, kaip mūsų elgesys evoliucionavo, kad atitiktų aplinkos reikalavimus. Pavyzdžiui, pagalvokite, kokį vaidmenį altruizmas vaidina socialinėse rūšyse, pavyzdžiui, vilkuose, kurie medžioja gaujomis. Jų kooperatyvus elgesys padidina grupės išlikimo galimybes, o tai iš karto parodo, kad mūsų veiksmams įtakos turi per amžius susiformavę genetiniai polinkiai. Sapolskis teigia, kad, norėdami suprasti šiuolaikinį elgesį, turime suvokti jo senąsias šaknis. Mūsų veiksmai nėra atsitiktiniai, jie yra seniai vykusios evoliucijos spaudimo rezultatas.
Smegenys: kur susitinka neuronai ir elgesys.
Ar žinojote, kad paprastas aplinkos ženklas gali sukelti neuronų veiklos kaskadą smegenyse? Sapolskis aiškina, kad mūsų elgesys kyla iš sudėtingos sąveikos neuronų tinkluose, kuriai įtakos turi ankstesnė patirtis. Kai tenka priimti sprendimus, įsijungia ankstesni smegenų modeliai, pavyzdžiui, kodėl kai kurie gali rinktis gerumą, o ne agresiją. Tai galima iliustruoti per įprastos patirties prizmę: kai susiduriate su lojančiu šunimi. Jūsų ankstesnė patirtis su šunimis (draugiškais ar agresyviais) turės didelę įtaką tam, ar prie jo prieisite be baimės, ar apskritai jo vengsite. Taigi, norint išsiaiškinti mūsų veiksmų motyvus, labai svarbu suprasti šiuos nervinius ryšius.
Kultūrinė ir genetinė įtaka elgesiui
Mūsų auklėjimas ir kultūra sudėtingai persipina su mūsų elgesiu, nes genai ir aplinkos veiksniai yra glaudžiai susiję. Įsivaizduokite du vaikus, užaugusius skirtingose kultūrose – vieną kolektyvistinėje visuomenėje, kurioje daugiausia dėmesio skiriama šeimos ryšiams, o kitą – individualistinėje visuomenėje, kurioje akcentuojami asmeniniai pasiekimai. Jų pasaulėžiūra ir vėlesnis elgesys smarkiai skirsis, nes juos formuos įsišaknijęs kultūrinis kontekstas. Sapolskis iliustruoja šią smegenų ir kultūros koevoliuciją, teigdamas, kad tai, kaip buvome auklėjami, atspindi mūsų protėvių praktiką. Taigi, norėdami tiksliai suprasti šiuolaikinio žmogaus elgesį, turime atsižvelgti ir į genetinį palikimą, ir į kultūrinius rėmus.
Žmogaus elgesio sudėtingumas
Žmogaus elgesį vilioja supaprastinti iki „gero“ arba „blogo“, tačiau Sapolskis ragina vengti tokio binarinio mąstymo. Vietoj to turime įvertinti mūsų veiksmų daugialypiškumą. Pavyzdžiui, stebėdami iš pirmo žvilgsnio žiaurų poelgį, galime nepastebėti daugybės veiksnių, lėmusių tą akimirką – nuo hormonų poveikio iki aplinkos spaudimo. Tai panašu į filmo vertinimą remiantis tik viena scena, nesuprantant siužeto. Sapolskis, 25 metus stebėjęs babuinus, atskleidė šį sudėtingumą; nagrinėdami įvairių veiksnių sąveiką, mes galime geriau suprasti savo pačių elgesį. Tai priminimas praktikuoti empatiją siekiant suprasti kitus.
Neuroplastiškumas: Smegenų gebėjimas prisitaikyti
Vienas įdomiausių žmogaus elgesio aspektų yra neuroplastiškumas – smegenų gebėjimas keistis atsižvelgiant į patirtį. Tai reiškia, kad mūsų patirtis gali formuoti mūsų nervų takus ir daryti įtaką tam, kaip laikui bėgant mąstome ir elgiamės. Pavyzdžiui, pamąstykite apie žmogų, kuris praktikuoja sąmoningumo meditaciją. Laikui bėgant jo smegenys gali susireguliuoti taip, kad į stresą reaguotų pozityviau. Tai labai primena, kad mūsų elgesys nėra fiksuotas – jis gali keistis. Priimdamos tiek gerą, tiek blogą patirtį, mūsų smegenys prisitaiko, parodydamos, kad pokyčiai yra įmanomi ir dažnai būtini, kai įveikiame sudėtingus gyvenimo iššūkius.
Evoliucinės psichologijos įžvalgos nušviečia sudėtingą mūsų biologijos, smegenų funkcijų, kultūros ir aplinkos šokį. Šių elementų supratimas padeda mums įvertinti žmogaus elgesio sudėtingumą ir skatina empatiją mūsų tarpusavio santykiuose.
About the author